Kunsthalle Lingen, 2016
Heidelberger Kunstverein, 2016/17
M1. Arthur-Boskamp Stiftung Hohenlockstedt, 2017
Die für die Ausstellung time to sync or swim in der Kunsthalle Lingen entworfene Installation ist ebenso visuell wie auch akustisch erfahrbar.
Sie besteht aus einer akustisch-binauralen- sowie einer materiell-installativen „Spur“, die die Besucher*innen einlädt, Beziehungen und Überlagerungen der Ebenen sowohl mental als auch körperlich herzustellen.
Ausgehend von Virginia Woolf’s Roman Orlando (1928) beschäftigt die Arbeit sich inhaltlich mit Fragen von digitaler Identitäts- und Geschlechterkonstruktion, deren denkbar komplexeste Vervielfältigungen aktuell in der sog. „Otherkin“ – Bewegung auf der Internetplattform Tumblr anzufinden sind. Neben dem Identifizieren mit anderen Wesen, Tieren aber auch Pflanzen oder Dingen gibt es eine große Ausdifferenzierung was die sexuelle Orientierung angeht, z.B.: „I identify as autistic pangender asexual demiromantic trans-asian cat otherkin“. ..
Eine Art Dokumentaionsvideo findet sich hier:
video essay / opening
Who is writing the Script? Let yourself be triggered by the materials!
>listen with headphones:
https://vimeo.com/178442516
password: orlando
time to sync or swim was mentioned as one of Eva Birkenstock’s Best Of 2016 in Artforum Magazine:
With „Time to Sync or Swim“ artists Katrin Mayer and Eske Schlüters offered a seductive scenario for reflecting, materializing, and experiencing current conceptions of gender and identity. Taking Virginia Woolf’s 1928 novel Orlando – which describes evolutions of a multilayered self in time and space – as its starting point, the exhibition was structured by the combined layering of optical, acoustic, and haptic sensations. Underneath a ceiling-like grid, fetish objects were presented alongside a soundscape that referenced Tumblr Otherkin communities, excerpts from Deleuze and Guattari’s A Thousand Plateaus, and Orlando. Visitors were invited to „sync or swim“ through this fictive, nonlinear holodeck – an infinitely malleable virtual environment where subjectivity appeared as a porous and permeable interface. (Eva Birkenstock)